diabelle blog

mHealth 2015

iPhone 6

download appstore black

3 september ging de mHealth Grand Tour van start in Brussel. Een onderzoek naar het effect van intensieve duursport op diabetes. Na een maandenlange voorbereiding op dit 1500 kilometer lange fietsavontuur, met meer dan 1000 trainingskilometers per maand, was de start in Brussel een bijzonder moment voor me. De burgemeester van Brussel, politici en andere hoogwaardigheid bekleders zwaaien de rijders uit in Parc du Cinquantenaire in Brussel.

Op het plein voor de Arc du Cinquantenaire vlak voor de start verzamelen de rijders zich. Zenuwachtig geschuifel. De laatste check of insuline pomp en Dexcom sensor goed werken. Speeches van belangrijke mensen die voor de gasten deze ochtend belangrijk zijn, maar voor een groot deel van de rijders veel te lang duren. We willen starten. Op de eerste dag van de tocht staat 150 kilometer op de planning met bijna aan het einde voor aankomst in Cambrai een paar smerige kasseienstroken uit de voorjaarsklassieker Parijs-Roubaix. Eindelijk de start. Onder politiebegeleiding worden we door het drukke Brusselse verkeer geloodst. Zodra de begeleiding weg is gaat het tempo in de groep snel omhoog. Een soort hongerige troep wolven die blij is dat ze eindelijk mag gaan eten. Ik besluit al vrij snel om het tempo wat te laten zakken. Ik geloof niet dat ik 1500 kilometer met een snelheid 32 kilometer per uur vol ga houden. 28 is ook mooi.

Brussel-Parijs

Alléén op de eerste dag hebben we een paar stevige regenbuien. Ook bij de kasseistroken is het daarom uitkijken geblazen. De regen voegt aan het stuiteren op de kinderkopjes een nieuwe dimensie toe in de vorm van glijden. Bijna onderuit… het ging maar net goed. Na Cambrai gaan we richting het oosten op dag twee. Reims is het einddoel na 165 kilometer. De eerste klimmetjes van 5 kilometer geven weinig problemen. Op dag drie gaat het van Reims terug naar Parijs. Gelijk in het begin een stevige klim van 4 kilometer. Niet zo heel lang maar met bijna 13% op het steilste stuk een serieuze kuitenbijter. Na bijna 170 kilometer rijden we Parijs in. Met meer dan 450 kilometer achter de wielen de rustdag. Op de eerste dagen weinig problemen met mijn diabetes regulatie. De basaalstand van de Animas Vibe pomp is tijdens het fietsen gereduceerd tot 10% van mijn normale basale hoeveelheid. De glucoses zijn goed en de Dexcom sensor heeft een paar keer op tijd gewaarschuwd voor een naderende hypo die daarmee makkelijk voorkomen kan worden met een glucosegel. In één gel zitten 30 gram snelle koolhydraten. Dat werkt wel.

Parijs-Belfort

Na een heerlijke rustdag in Parijs gaan we verder richting Belfort in de Vogezen. De eerste dag gaat van Parijs naar Troyes. 180 kilometer voor het grootste deel vlak. De pomp op 10% en de Dexcom voorkomt de hypo’s. Makkie. Dag 5 van Troyes naar Langres is net even wat lastiger. Behalve een behoorlijke tegenwind rijden we vandaag alleen maar omhoog. Vanaf de start op ongeveer 75 meter boven zeeniveau gaat het tot Langres alleen maar omhoog. Wat pittige korte hellingen in de ochtend zijn een voorbode voor een zware finale Langres in. Vlak voor de lunch een steile klim die ervoor zorgt dat mijn bloedglucose snel omhoog loopt. Ik krijg hem niet meer goed onder de 10mmol/l. Die middag wordt dan ook lastig, waarbij de klim aan het eind van de dag met uitschieters naar 20% voelt alsof ik als een citroen wordt uitgeknepen. Mijn reacties bij aankomst zijn dan ook beduidend minder vrolijk in vergelijking met de eerste dagen, eerder zuur. Gelukkig maakt een uurtje op bed en een heerlijk diner veel goed. De volgende dag staat de Ballon d’Alsace op het programma. Een beroemde klim uit de Tour de France. Ruim 14 kilometer klimmen om op 1200 meter hoogte de top te bereiken met een fantastisch uitzicht. Maar voordat we daar zijn staan er nog een paar andere cols op het programma waaronder de Col des Croix. Niet stijl maar met 8 kilometer lang genoeg voor een hypo. Twee gels doen wonderen. Verder gaat het vandaag lekker en na de Ballon d’Alsace is de beloning om bij het hotel te komen een afdaling van meer dan 27 kilometer. Zo is fietsen goed te doen. Als je de hele dag zo ontspannen kon fietsen was het toch een stuk makkelijker om je bloedglucose onder controle te houden.

Belfort-Genève

Zonder rustdag gaan we gelijk door met de derde en laatste ‘stage’ van drie dagen. Van Belfort door de Jura, Zwitserland in, naar Yverdon les Bains, om op dag 8 via Montreux en het meer van Genève, in Morzine aan te komen. Tenslotte gaan we van Morzine naar Genève op de laatste dag. Deze laatste drie dagen zijn de zwaarste van de hele tour. Om te beginnen is dag 7 naar Yverdon les Bains met 174 km niet alleen lang, maar het is ook de eerste dag met meer dan 3000 meter klimmen. Met opnieuw een pittige klim voor de lunch, waardoor mijn bloedglucose stijgt is, de middag zwaar. Wat zeg ik… zwaar? Onwijs zwaar. 40 km voor het einde vraag ik me serieus af of ik dit nog wel leuk vind. Gedachten om af te stappen spelen door mijn hoofd… Gelukkig heb ik twee fantastische teamgenoten, Veronica Nevrell uit Zweden en Anna Lukes uit Amerika die me er door heen sleuren. Die nacht slaap ik ook voor het eerste ontzettend goed. Als je met twee man op een kamer slaapt is er altijd wel één Dexcom sensor met een hypo alarm. Misschien ben ik blij als de Dexcom mij waarschuwt voor een hypo. Het zou fijn geweest zijn als mijn kamergenoot al zijn alarmen had uitgezet… ;) Na deze zware dag gaat het verrassend goed op dag 8 naar Morzine. Na een rustig begin neem ik na de lunch revanche op de Pas de Morgins. Een 16 kilometer lange klim vanuit Zwitserland Frankrijk in. Drie jaar geleden heb ik deze klim ook gefietst maar toen niet zonder een korte pauze. Het beginstuk met gemiddeld 8% stijgingspercentage met uitschieters naar 9,5%, over meer dan 12 kilometer is pittig. Maar dit keer rij ik in één keer naar boven. Heerlijk. Nog één dag en dan zit het er weer op. 1500 kilometer diabetesonderzoek. Alle data van de Dexcom sensor, de insulinepomp, onze hartslag en gewicht en voeding is doorlopend verzameld in de apps op de speciale telefoon. Het is jammer dat de nieuwe Dexcom sensor die binnenkort geïntroduceerd wordt nog niet gebruikt kon worden tijdens de Tour. Dan hadden we onze bloedglucosewaarden direct af kunnen lezen op een Apple Watch tijdens het fietsen. Dat was echt heel mooi geweest. Maar eerst nog de laatste dag. De finish in Genève. Na 1480 kilometer nog net in Frankrijk de laatste klimmetjes. Twee stuks van allebei ongeveer 7 kilometer lang. De eerste met een stijgingspercentage van ongeveer 7% en de tweede met 8,5%. Pittig maar de laatste helling is natuurlijk nooit een probleem. Nu alleen nog een laatste afdaling naar de finish. Na 8 dagen lekker ‘fietsweer’ begint het te regenen tijdens de afdaling. Dalen met regen op een helling van meer dan 13% kan echt gevaarlijk zijn. Iets te hard en je schiet onderuit. Er zijn dan ook twee valpartijen maar gelukkig zonder serieuze verwondingen. Het blijft bij schaafwonden. Blij dat ik er weer niet bij lag. Bij de Zwitserse grens staat de politie klaar om ons naar de finish te begeleiden. In de druipende regen krijgen we officiële toespraken, een welkoms aperitief en een hand van de burgemeester van Genève. Maar bij bijna alle rijders wordt al heel snel duidelijk dat ze na 1500 kilometer, waarvan de laatste twintig door de regen maar één ding echt willen: een warme douche. We hebben het gehaald, nu eerst onder de douche en dan zo snel mogelijk eten. We hebben honger. Want als je per dag ongeveer 3000 calorieën verbruikt alleen al voor het fietsen dan val je niet alleen af, je hebt ook doorlopend honger. En de resultaten van het onderzoek? Ik ben bang dat dat nog even op zich laat wachten.

handtekening frans

Bank: NL73 INGB 0006294394

Vat: nl 1198.75.950.B05

for a beuatiful

Our website is protected by DMC Firewall!